Nu har anmälan till 2022 års Forskningsresan i Naturvårdens Utmarker öppnat!

Fläckporing är en rödlistad vedsvamp som växer på gammal kärnved av tall. En häftig art att leta efter vid inventering i tallnaturskogar med död ved. På Forskningsresan lär vi oss av varandra! Foto: Helena Björnström

Den 25–30 juli samlas vi i Torpshammar, Bodaborg i Västernorrland. Här har vi tillgång till mat, logi och samlingslokal. Även i år är antalet platser begränsat till 50.

Anmäl dig HÄR.

Vad går det ut på?
Tanken är att vi som deltagare under en veckas tid inventerar intressanta och hotade skogsmiljöer med höga naturvärden. Den insamlade kunskapen bidrar till att skydda de besökta skogarna och ge deltagarna nya kunskaper om naturvärdesbedömning för att skydda skogar hemmavid. Allt sker under trevliga former där alla lär av varandra. Kvällarna ägnas åt att kika på alla artfynd som gjorts under dagen, sammanställa uppgifter och någon enstaka föreläsning för fördjupning. Räkna med att få vänner för livet!

Vem kan delta?
Alla som kan ta sig ut i skogen. Du behöver inte vara biolog eller kunna en mängd arter. Däremot är det bra om du brinner av nyfikenhet och vilja till att skydda hotade skogar. En anpassning sker till dina erfarenheter och förmåga att ta dig fram i skogen. Den som vill inventera i lugn takt ska kunna göra det. Dina ögon kommer att upptäcka sådant som kanske ingen annan tidigare sett – du är viktig! På årets Forskningsresa finns det totalt 50 platser. Intresset för att delta brukar vara stort, därför ser vi helst att ni som anmäler er deltar hela veckan.

Boende & mat
Vi bor i dubbel- eller flerbäddsrum på Bodaborg, som ligger intill älven Ljungan. Du som hellre vill tälta är välkommen att göra det i anslutning till boendeanläggningen. Maten är vegetarisk och ordnas med en rejäl frukost på morgonen och ett lunchpaket ut i fält. På kvällen äter vi gemensam middag efter återkomst. Det finns endast ett fåtal enkelrum, därför behövs särskild anledning för att få tillgång till dessa och ett enkelrumstillägg på 500 kr tillkommer för veckan. Vi kommer också ha tillgång till några hundrum.

Resor
Det är lätt att ta sig till årets Forskningsresa med både bil och kollektivtrafik. Tåg går till Torpshammar som ligger ca. 3 km från Bodaborg. Det finns även en busshållplats vid boendet som heter ”Bodaborgen Ånge”. Planera din resa i god tid! Vi samåker så gott vi kan, mer info finns i anmälningsformuläret.

Grovt schema
• 25 juli – ankomstdag. Vi startar med middag kl.18.00 därefter introduktion och valfria kvällsaktiviteter. Kom i god tid för inkvartering.
• 26 juli – kalibrering i referensskog och skogsinventering. Kort utbildning för dig som inte inventerat skog förr.
• 27–29 juli – skogsinventeringar, heldag.
• 30 juli – hemresedag med städning och gemensam frukost på morgonen. Möjlighet att packa med matsäck för hemresan.

Deltagaravgifter och betalning
Medlem i Naturskyddsföreningen ELLER Skydda Skogen             800 kr
Medlem i Naturskyddsföreningen OCH Skydda Skogen                             600 kr
Ej medlem enligt ovan                                                                               1000 kr
Bli medlem i Naturskyddsföreningen här, i Skydda Skogen här.

Deltagaravgiften betalar du via plusgiro hos Naturskyddsföreningen i Jämtland-Härjedalen i samband med att du får en bekräftelse på din plats. Märk betalningen med ditt namn och efternamn samt ”Forskningsresan”.
Plusgiro 17 45 18-1.

Anmälan
Vi har 50 platser, först till kvarn gäller. Deltagande för hela veckan kommer prioriteras. Sista anmälningsdag är 15 juni.

Anmäl dig till Forskningsresan här!
Instruktioner för anmälan hittar du på inledningssidan. Informationen ovan kan komma att ändras. Ändringar meddelas på denna sida. Bra att veta är också att i stort sett allt arbete med Forskningsresan görs ideellt och med små resurser. Men vi är glada ändå 🙂

Har du frågor och funderingar går det bra att höra av dig till samordningsgruppen:

E-post: forskningsresan2022@gmail.com

/Helena Björnström & Miriam Schenk

Kort bakgrundsinformation

Forskningsresan i Naturvårdens Utmarker är en årlig inventering av Sveriges sista oskyddade norrländska naturskogar. Ibland går resan också till Dalarna och Värmland. Runt 50 personer av olika åldrar, kunskaper och bakgrund brukar delta. Artkunskaper är inte ett krav, utan vi lär av varandra. Det viktiga är att Forskningsresan är en samlingspunkt för skogs- och naturintresserade som vill vara med och dokumentera hotade oskyddade naturskogar.

Med Forskningsresan vill vi rädda hotade skogar, njuta av naturen, hitta arter samt påverka och utmana skogsbolagen, politikerna och allmänheten om den rådande synen på skogen och skogsbruk. Vi vill öka kunskapen om arter och ekologi.

Naturvårdaren, skogsaktivisten och eldsjälen Anders Delin startade Forskningsresan 1991 och med undatag för pandemiåren 2020 och 2021 har resan arrangerats årligen.
Forskningsresan i Naturvårdens Utmarker 2020 är ett samarbete mellan Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen. Fler samarbetspartners kan tillkomma.