Så firar vi Biologiska Mångfaldens dag till veckan

Foto: David Rocksén

Den 22 maj infaller Biologiska Mångfaldens Dag, inrättad av FN. Länsförbundet uppmärksammar dagen genom att tillsammans med Ångermanlands ornitologiska förening ordna en artletartävling för skolor – Artrace Ångermanland 2018!

PRESSMEDDELANDE den 16 maj 2018

Artrace Ångermanland 2018

Har du sett ett Småsovarbi eller ett Tvivelaktigt ugglemott?

Naturskyddsföreningen Västernorrland och Ångermanlands ornitologiska förening ordnar en tävling mellan skolor i Ångermanland den 22 maj på Biologiska Mångfaldens Dag.

– Vi vill inspirera skolan att bygga relationer mellan barnen och den levande naturen. Vi tror på de studier som visar att artkunskap är viktigt för viljan att värna naturen, säger Emma Andersson i Naturskyddsföreningen Höga Kusten-Ådalarna.

Tävlingen vänder sig till årskurs tre och går ut på att under en vecka hitta och rapportera så många arter som möjligt. Det man inte kan artbestämma själva på skolan kan man fota och skicka in till Naturskyddsföreningen. Fina priser väntar vinnarklassen och bland alla deltagande klasser lottas även ett pris ut.

Alla skolor med åk 3-klasser i Härnösand, Sollefteå och Kramfors kommuner har bjudits in till tävlingen. Tävlar i år gör Ramsele skola, Näsåkers skola och Prästbordets skola i Sollefteå och tre klasser från Skarpåkersskolan i Kramfors.

– Om tävlingen blir lyckad så hoppas vi att den ska bli återkommande och att vi även kan bjuda in skolor i Örnsköldsviks kommun nästa år, säger David Rocksén från Ångermanlands ornitologiska förening.

Tävlingen kan följas på Naturskyddsföreningens hemsida:

Kontakt:
Maria Danvind