Artrace Ångermanland 2018

Välkommen till Artrace Ångermanland 2018!

Den 22 maj infaller FN-dagen Biologiska Mångfaldens dag. Den vill vi medverka till att uppmärksamma. Vi tänker att en tävling är ett positivt sätt att sätta fokus på frågan.

Naturskyddsföreningen i Västernorrland och Ångermanlands ornitologiska förening har bjudit in årskurs-3-klasser till en tävling som går ut på att hitta och artbestämma så många arter som möjligt under vecka 21. Läs mer om upplägget!

Vi som tävlar är:

• Skarpåkersskolan klass 3A, Kramfors (lärare Gudrun Vedin)
  • Skarpåkersskolan klass 3B, Kramfors (lärare Linda Fahlén)
  • Skarpåkersskolan klass 3C, Kramfors (lärare Catarina Byström)
  • Ramsele skola, klass 3, Sollefteå (lärare Jenny Brorsson)
  • Näsåkers skola klass 3, Sollefteå (lärare Eva Edberg)
  • Prästbordets skola klass 3, Sollefteå (lärare Marianne Höglund)

Skarpåkersskolan klass 3A, 3B o 3C.

Näsåkers skola klass 3

Ramsele skola klass 3

Aktuell ställning i Artrace

Här kommer du att kunna följa klassernas inrapporterade resultat, dag för dag, i diagrammet.

Dagens fynd

Här presenterar vi dagens Höjdar-art och vilken klass som funnit den…Det finns foton av alla Höjdar-arterna på nätet om ni söker!

Måndag 21 maj: Flugbagge – rapporterad av Skarpåkersskolan 3A från skolgården eller i en närliggande trädgård. I Sverige finns 49 olika arter av Flugbaggar. Ett riktigt nyttodjur eftersom den äter upp bladlössen på dina trädgårdsväxter!

Tisdag 22 maj: Ärtsångare – rapporterad av Ramsele skola från en blandskog. Ärtsångaren låter som när man skakar en glasburk med ärtor i – bra gjort att känna igen den sången! För ni tog den väl inte på utseendet..? Den är kvick, liten och grågrön som dom flesta sångarna.

Onsdag 23 maj: Torsklav – rapporterad av Skarpåkersskolan 3A från en skog vid Hembygdsgården. Torsklaven är bladlik och knallgrön som blöt, växer bland mossa på marken och är lätt att lära sig känna igen. Namnet har den fått för att man förr trodde att den kunde bota munsjukdomen torsk. Laven har har mörka prickar på ytan som är upphöjda samlingar av cyanobakterier. Man tyckte att prickarna liknade dom upphöjda gråa prickar som sjukdomen torsk börjar med.

Torsdag 24 maj: Gråspett – rapporterad av Näsåkers skola från en skog i nipan. Gråspetten är Ångermanlands landskapsfågel! Den är en stor grågrön hackspett där hanen har lite rött i pannan. Den vill ha murkna insektsrika lövträd, men äter också myror. Lätet är lätt att känna igen – en serie korta stötiga visslingar som faller i tonhöjd. Om man lär sig härma den får man ofta svar!

Fredag 25 maj: Rödsköldad asbagge – rapporterad av Skarpåkersskolan 3B från en blandskog. Den är vanlig och lätt att känna igen på sin platta kropp och röda halssköld. Den är viktig i naturen eftersom den hör till ”städarna”. Den äter på döda djur, ruttna svampar och sav ur träd.

Våra priser i Artrace Ångermanland 2018.

Kontaktpersoner för tävlingen:

Maria Danvind, verksamhetsutvecklare vid Naturskyddsföreningens Kansli Mitt i Sollefteå. maria.danvind@naturskyddsforeningen.se eller 073-275 17 36.

Emma Andersson, Naturskyddsföreningen Höga Kusten-Ådalarna. emma.andersson.b@gmail.com eller  070-654 93 77.

David Rocksén, Ångermanlands ornitologiska Förening. david.rocksen@sweco.se eller 070-292 68 69.