Forskningsresan 2023

Forskningsresan i Naturvårdens utmarker är en årlig inventering av Sveriges sista oskyddade norrländska naturskogar som anordnas av Naturskyddsföreningen och Skydda Skogen. Den är också en samlingspunkt för skogs- och naturintresserade som vill vara med och dokumentera hotade oskyddade naturskogar.

Med Forskningsresan vill vi rädda hotade skogar, njuta av naturen, öka kunskapen om arter och ekologi samt påverka och utmana skogsbolag, politiker och allmänhet om den rådande synen på skogen och skogsbruk.

Naturvårdaren, skogsaktivisten och eldsjälen Anders Delin startade Forskningsresan 1991. Minnet av Anders, hans fantastiska engagemang för naturskogen och djupa kunskap om dess ekosystem lever i högsta grad kvar och formar denna och kommande Forskningsresor.

Årets upplaga går av stapeln i gränstrakterna mellan Jämtlands län och Västernorrlands län  24– 29 juli. Anmälan öppnar 31 mars:

Antalet platser är begränsat och först till kvarn gäller.
Exakt var vi kommer bo och vilka skogar som skall besökas är under planering och meddelas på hemsidan inom kort!

Har du frågor? Maila till: forskningsresan2023@gmail.com

Här hittar du rapporten från 2022 års forskningsresa: