152 deltagare på Timråkretsens vandringsutflykt i deltat!

På trettondagen ordnade Timrå Naturskyddsförening en vandring i Indalsälvens delta, längs de delvis nya stigar som kretsen jobbat med under 2019. Rekordmånga deltagare! Se filmen som Fredrik Karlsson gjorde: https://youtu.be/pzftwx_mzso

Mer inspirerande läsning i Jan-Olof Tedebrands referat. Vill du följa med på långsam inventeringsrunda den 12 januari?

Som komplement till trettondagens runda kommer Jan-Olof Tedebrand, Eva & Håkan Sundin att gå en ”slow motion”- tur i deltat. Intresserade samlas på söndag 12 januari kl 10 vid parkeringen och bron över till öarna vid Smackgrundet. TA MED FIKA OCH SKOR MED BRODDAR FÖR DET ÄR HALT OCH ISIGT LÄNGS VANDRINGEN!

Referat från Trettondagens vandring

VEDSVAMPAR I INDALSÄLVENS DELTA UNDER HÄRLIG VINTERUTFLYKT
Fredrik Karlsson och vår suveräna stigfinnerska Elisabeth Nilsson i Timrå Naturskyddsförening bjöd i soligt vinterväder in till härlig vandring längs nyanlagd stig i de vidsträckta lövskogarna i Indalsälvens delta. Länsstyrelsen hade röjt upp längs nyanlagda delar av stigen. Det kom 152 glada vandrare, bland annat vandringspionjären Jessica Andersson som ifjol startade gruppen ”Vandringsleder i Sverige” på Facebook som idag har 43250 medlemmar. Vandringar där man får se fin natur och kultur har blivit populära. Man får motion både för kropp och själ!

Håkan Sundin och jag kom lite på efterkälken och tittade i lövskogseldoradot på alla intressanta och spännande vedsvampar med konstiga namn som algröppa, dallergröppa, piggplätt och skiktad dynsvamp. Bland tickor som var vanliga på lövveden kan nämnas: alticka, eldticka, fnöskticka, hjortticka, sprängticka, tvåfärgsticka (se bild) och zonticka. Matsvampen vinterskivling var även vanlig liksom grönmussling. Skinnsvampen kantöra som ger stark vitröta i fallen lövved växte i stora sjok på stammarna. Deltat hyser fina lövlundar med skuggviol och den sällsynta vindlade klockmurklan. Vi besåg växtplatser för Kung Karls Spira och höstlåsbräken. Vi passerade genom stora sandfält där Elisabeth Nilsson och Håkan Sundin funnit hundratals exemplar av röksvampen sandrotttryffel. Den stora och vackra fjällsvampen auroraspindling pryder deltat under fina svamphöstar. Under svenska svampveckan i Timrå 2014 guidade Håkan Sundin den danske mykologen Thomas Laessöe till öarna i deltat. Thomas kröp omkring på knä med en liten kratta och fann många sällsynta svampar bland annat liten trådklubba, trattrussling och en släkting till vinterskivlingen som på latin heter Flammulina elastica. Thomas glömde tyvärr sin lilla kratta bland örterna i deltat. Håkan Sundin och jag letade förgäves efter Thomas kära kratta. Hur som haver så återförenades jag och Håkan Sundin med Siv Norberg, Eva Sundin och de övriga. Det blev gott fika i de fina lövlundarna på Smackgrundet. Sannerligen en minnesrik trettondag i Sveriges största och finaste havsdelta!

Jan-Olof Tedebrand, Sundsvall