Nytt: regionala kanslier.

Naturskyddsföreningen har aldrig varit större. Föreningen slår rekord med 221 000 medlemmar, en ökning med nio procent på ett år. Nu öppnar föreningen regionala kanslier på tio platser från Lund i söder till Juoksengi i norr. Det är den ökande medlemstillströmningen som är en bidragande orsak till att föreningen nu satsar extra på regionerna ute i landet. För Västernorrland och Jämtland blir det ett gemensamt kansli med säte i Sollefteå. Ansvarig där blir Maria Danvind som till att börja med är tjänstledig från sitt ordinarie jobb på Sollefteå kommun.
– Exakt vad arbetet innebär är inte skrivet i sten ännu utan det får bli en fråga för länsförbund och kretsar i första hand, säger Maria Danvind.

Här öppnas de regionala kanslierna:
Juoksengi – Norrbotten
Skellefteå – flyttas inom kort till central ort i länet Västerbotten
Sollefteå – Västernorrland tillsammans med Jämtland/Härjedalen
Mora – Dalarna och Gävleborg
Örebro – Örebro och Värmland
Enköping – Sörmland, Västmanland och Uppsala
Stockholm – Stockholms län
Göteborg – Naturskyddsföreningen väst har redan ett etablerat regionalt kansli som samordnar länsförbunden i Bohuslän, Norra Älvsborg, Södra Älvsborg, Halland och Skaraborg
Växjö – Jönköping, Kalmar, Östergötland, Kronoberg och Gotland
Lund – Skåne och Blekinge