Hur fortskrider Västernorrlands klimat– och energiplan?

Tisdagen den 25 november kl 19.00, Inbetween i Timrå centrum.

clenenerNaturskyddsföreningens länsförbund i Västernorrland undrar hur arbetet med klimat- och energiplanen fortskrider. Vi anordnar därför den här informationskvällen och bjuder in projektledaren på Energikontoret David Tengerström och Mats Bäck från Länsstyrelsen att berätta hur arbetet fortsätter.

Frågor kring klimat, energi och biologisk mångfald är högaktuella i den svenska och internationella debatten. I Västernorrlands län utarbetade länsstyrelsen i bred samverkan en ”klimat‐ och energistrategi” år 2008 med fakta och en del allmänna mål. Strategin var ett regeringsuppdrag och liknande strategier har tagits fram i alla län.

Våren 2012 började länsstyrelsen konkretisera strategin i en ”klimat- och energiplan”. På våren samma år bjöd Länsförbund in till ett klimat- och energiseminarium i Söråkers Folkets hus. Föreläsare var representanter från länsstyrelsen, näringsliv, energirådgivare, kommuner och ordföranden från vår riksorganisation.

Föreläsarna var överens om problemställningen att det är angeläget att förbruka mindre energi och värna den biologiska mångfalden. De var eniga om att det inte bara föreligger en kris utan flera – och att dessa hänger samman med varandra. Det som sker i Västernorrland har betydelse globalt, liksom vice versa.

Nu vill vi höra hur ansvariga myndigheter arbetar vidare för att effektivisera och minska klimatutsläppen i länet.