Riksdagspartierna och miljön

Enligt SOM-institutets undersökning 2013 är miljöförstöring och klimatförändring det som oroar oss svenskar mest. Redan nu märks global glaciärsmältning, stigande havsnivåer och extrema väderförhållanden. Naturligtvis medför det stora kostnader för de områden som drabbas. Även här i Sverige har vi upplevt stormar, skogsbränder och översvämningar.

jordenATrots detta för miljöfrågan en mycket undanskymd roll i valrörelsen. Klimatförändringar har inga nationsgränser men att Sverige är ett litet land innebär inte att vi kan blunda för dessa. Tvärt om skulle vi kunna gå före med klimatåtgärder. Visst är det viktigt att var och en av oss försöker leva miljövänligt och även tänker på den klimatpåverkan vi åstadkommer i länder vi importerar från men den politik som förs har ett mycket stort ansvar i sammanhanget.

Naturskyddsföreningens länsförbund i Västernorrland har inför valet sänt en enkät med tio ja- och nej-frågor om miljön till de fem toppkandidaterna i de etablerade riksdagspartierna plus feministiskt initiativ (Fi), sammanlagt 45 st. Av dessa har endast 12 svarat (27 %), vilket inte är tillräckligt för att dra några säkra slutsatser. Högst svarsfrekvens har Fi (5 svar). Från de två största partierna moderaterna och socialdemokraterna har ingen svarat. Vad beror detta på? Är det likgiltighet eller okunskap? Man förvånas över det svala intresset för miljöfrågorna. Svenska folket har uppenbarligen betydligt större intresse för miljöfrågorna än riksdagspartierna. Att sverigedemokraterna inte svarat är mindre förvånande. När det gäller miljö verkar de bara ha två intressen: att bygga ut kärnkraften och utrota de stora rovdjuren.

Vårt jordklot är för litet för att klara nuvarande mänskliga konsumtion och något nytt lär vi inte hitta.