SUNDSVALLSKRETSEN PÅVERKAR KOMMANDE PLAN FÖR FRILUFTSLIV OCH NATURVÅRD

Många kommuner runtom i landet bland annat Sundsvall tar nu fram egna kommunala planer för naturvård och friluftsliv. Planen kommer bland annat att innehålla konkreta åtgärder för att bevara den biologiska mångfalden i kommunens olika naturtyper t ex ängar, sydväxtberg, ravinområden, gammelskogar, fågellokaler. Naturskyddsföreningen i Sundsvall-Ånge + några botaniska föreningar lämnade vid upptaktsträffen in synpunkter på naturvårdsavsnitten i planen, se länken. Björn Abelsson som är vice ordförande i kretsen och aktiv orienterare bevakar särskilt friluftsavsnitten i planen. Sundsvallskretsen kommer att fortsätta bidra med synpunkter ifråga om friluftsliv och biologisk mångfald i den fortsatta processen till dess kommunfullmäktige antar planen under år 2016.

Skyddsvärda lokaler för sällsynta kärlväxter i Medelpad.