Klimat- och energikväll i Timrå

Länsförbundets välbesökta  klimat- och energikväll i Timrå refereras i  Sundsvalls Tidning 27/11 i stort uppslagen artikel på en halvsida med rubriken “Naturskyddsföreningen bjöd in till klimatkväll”. Vår föredragshållare, klimat- och energistrategen Mats Bäck från länsstyrelsen, visade bland annat diagram över hur våra egna svenska utsläpp minskat sedan 1990 medan utsläppen i andra länder beroende på vår konsumtion ökat kraftigt sedan 1990, alltså varor som vi köper från t ex Kina där man har en kolbaserad ekonomi och våra flygresor till Thailand och andra ställen. Sverige har minskat sina klimatpåverkande utsläpp med 13 procent sedan 1990 medan svenskarnas utsläpp i andra länder ökat med 30 procent på grund av vår konsumtion och våra flygresor. Lisbeth Jakobsson kommenterar  siffrorna:
“Siffran över hur vår konsumtion påverkar utsläppen i andra länder talar man nästan aldrig om och det irriterar mig”.
Det blev även livliga diskussioner om länets klimat- och energisituation t ex om de stora möjligheterna att föra över inlandsvirket från vägarna och köra virket per järnväg ända fram till grindarna vid kustens massa- och pappersbruk och värmeverk.
Således stort och positivt genomslag för länsförbundets klimatkväll.
Det var Lisbeth Jakobsson, ordförande i Sundsvall-Ångekretsen som planerat kvällen tillsammans med oss andra i länsförbundets styrelse och tillsammans med Bengt-Göran Norlin, ordförande i Timråkretsen, som är duktig på marknadsföring av SNF-aktiviteter.
Varje länsstyrelse har numera klimat- och energistrateger och nationellt uppdrag att ta fram länsvisa handlingsprogram för klimat- och energi. Så liknande träffar bör kunna ordnas av länsförbunden i många län.

Jan-Olof Tedebrand