klimat- och energiseminarium

År 2012 inbjöd Naturskyddsföreningens länsförbund till ett klimat- och energiseminarium tillsammans med Studiefrämjandet i Söråkers Folkets hus, med stöd av länsstyrelsen och Timrå kommun.  Den 25 november redovisar projektledare inom Energikontor Västernorrland David Tengerström, Kommunförbundet och energi- och klimatstrateg Mats Bäck från Länsstyrelsen, hur   arbetet inför kommande klimat- och energikriser pågår, på Inbetween i Timrå. Mötet arrangeras av länsförbundet, Naturskyddsföreningen i Timrå och Studiefrämjandet.
I Västernorrlands län utarbetade länsstyrelsen i bred samverkan en ”klimat- och energistrategi” år 2008 med fakta och en del allmänna mål. Strategin var ett regeringsuppdrag och liknande strategier har tagits fram i alla län.
Länsstyrelsen har under 2012 inlett arbetet med att konkretisera strategin i en ”klimat och energiplan” för Västernorrland och seminariet var en upptakt till det arbetet.
Tisdagen den 25 november kommer David Tengerström och Mats Bäck att berätta hur arbetet bedrivs och hur långt man kommit  med konkretiseringen av planen. Alla intresserade är välkomna och Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
En rapport har sammanställts från klimat- och energiseminariet och kan vara intressant att läsa som introduktion inför mötet på Inbetween.

Läs mera!

OBS att det är en rätt stor PDF-fil som kan ta en stund att öppna!