Miljöpriset 2013

miljopris13Hans Bothorp och Susanne Rantakokko överlämnar 2013 års miljöpris till Elisabeth Nilsson.
Foto: Lisbeth Jakobsson

Miljöpriset 2013 delades ut till Elisabeth Nilsson i samband med Naturskyddsföreningens länsförbunds styrelsemöte på Hotell Höga Kusten den 25 november.

Elisabeth Nilsson bor i Ljustorp i norra Medelpad. Hon har under många år varit ledare för hundratals utflykter i Mjällådalen och tillsammans med bl a Sofia Lundell och Hans Sundström aktivt kämpat för att Mjällådalen ska få formellt skydd som reservat på grund av dalgångens höga naturvärden. Här finns en geologiskt unik, djupt nerskuren dalgång och ett helt oreglerat vattendrag som ger kraftig erosion i höga branta raviner och nipsystem. Mjällådalen hyser därför en nationellt intressant fauna av skalbaggar och insekter som är bundna till mjäla- och sandslänterna. Här finns även de största nordiska förekomsterna av ett östligt gräs, sötgräs och en fin kärlväxtflora i övrigt. Rikedomen på gammal lövskog och grov död ved, bland annat grova asplågor, ger även upphov till en rik flora av lavar, mossor och svampar. Mjällådalen har nyligen hamnat på Världsnaturfondens lista över finaste naturobjekt i vårt län.

Elisabeths egen kommentar på den för henne oförväntade utmärkelsen var att hon önskar att Mjällådalen genom denna utmärkelse nu blir ännu mera känd.